Crew Resource Management
CREW RESOURCE MANAGEMENT
WAAROM CREW RESOURCE MANAGEMENT?
Er is lang en hard gewerkt om de luchtvaart tot de veiligste manier van vervoer te maken. Sterker nog, tot de veiligste werkomgeving. Effectieve, efficiënte communicatie en samenwerking liggen aan de basis hiervan.
Crew Resource Management zorgt ervoor dat teams en teamleden optimaal functioneren en dat maximale resultaten worden behaald. Het voorkomen van (bijna) fouten is daarbij een belangrijke pijler. Hierbij zijn leiderschap, situatiebewustzijn, communicatie en besluitvorming centrale uitgangspunten. CRM creëert deskundige teams en individuen. Ontstaan er wel fouten, dan zullen er altijd lessen getrokken worden uit deze situaties. Want menselijke fouten en tekortkomingen zijn veruit de grootste oorzaak van ongelukken.
Leiderschap
Teamsamenstelling
Rollen in het team
De Processpecialisten, Stairwaysgroep en Simcenter hebben hun krachten gebundeld. Op Luchthaven Lelystad creëerden wij de ultieme leeromgeving, met een indrukwekkend uitzicht op de nieuwe start- en landingsbaan. De locatie is uitermate geschikt voor de door ons ontwikkelde Crew Resource Management trainingen, maatwerkprogramma’s om uw team te laten leren van de luchtvaart, met als doel om samenwerking en communicatie tussen teams en/of medewerkers te optimaliseren. Wij geloven dat de locatie een positieve bijdrage moet leveren aan een training. Om die reden transformeerden wij onze locatie in die van een fictieve luchtvaartmaatschappij: Southern Sea Airways. Wij heten u van harte welkom bij Southern Sea Airways, your gateway to success.
Leiderschap
Wij leren leiders de verschillende meningen van betrokkenen te herkennen en de verschillende inzichten te gebruiken om voortgang te boeken. Hierdoor wordt besluitvorming eenvoudiger. We leren leiders om te gaan met kritiek en effectief te luisteren naar teamleden. Dit resulteert tot betere inzichten. Een goed leider leert om tijdig specialisten of experts in te schakelen en toch de volle verantwoordelijkheid te houden.
Situatiebewustzijn
Situatiebewustzijn is de mate waarin de perceptie van de huidige situatie overeenkomt met de wérkelijke situatie. Binnen CRM is dit uitermate belangrijk. Het situatiebewustzijn wordt door allerlei factoren beïnvloed. Denk hierbij aan werkdruk en stress, vermoeidheid of gebrekkige en complexe informatie. Binnen onze trainingen geven wij hier ruimschoots aandacht aan.
Training Crew Resource Management
Teamwork is essentieel voor een goede, gestructureerde en veilige werkomgeving. In deze training wordt het teambewustzijn en lerend vermogen gestimuleerd om zo de effectieve en professionele samenwerking te vergroten. Centraal hierbij staat het gebruik van de full motion Boeing 737-800 simulator.
Waarom Lelystad Airport?
Wij geloven dat een leeromgeving moet inspireren. Daarom creëerden wij vanuit de oorsprong van CRM onze unieke trainingslocatie. De trainingsruimte en hangaar met full motion Boeing 737 simulator is gelegen direct aan de startbaan van het vliegveld.
U leert dus van de luchtvaart door deel uit te maken van onze unieke ervaringslocatie. Professioneler en realistischer kan een trainingslocatie niet zijn.
VAN EEN TEAM DESKUNDIGEN NAAR EEN DESKUNDIG TEAM
Voorkom menselijk falen in uitzonderlijke situaties. CRM zorgt ervoor dat een team van deskundige een deskundig team kan worden. In werkomgevingen waarbij de druk op het team groot is, of waarbij situaties kunnen ontstaan die leiden tot rampen is de kwaliteit van het team het belangrijkste. Komt het team tot zijn recht? En leren we van de “bijna ramp”?
Geen enkele ramp of crisis is hetzelfde. Daarom moet het team altijd voorbereid en geoefend zijn. Werkafspraken en procedures moeten op orde zijn.Maar de kwaliteit van het team is nog belangrijker. Topteams weten precies hoe het team samenwerkt, er besluiten worden genomen en worden uitgevoerd.
Topteams kennen de individuele en specifieke kwaliteiten van elk teamlid. De deskundigheid van de individuele teamleden moeten worden ingezet om een deskundig team te worden.
- Verbeter de kwaliteit van het team
- Verbeter de werkafspraken en procedures
- Verbeter de samenwerking en besluitvorming
ERVARINGEN
“Op een manier die een stuk inhoudelijker is dan een middagje karten of paintballen.”
HART-LONGCHIRURG
PATRICK KLEIN
“Ellen gelooft sterk in de kracht van de organisatie die ze adviseert”
PROGRAMMAMANAGER OMGEVINGSWET
MARTIJN GROENESTEIN
“Ze helpt ons niet om vissen te vangen, ze leert ons hoe we hengels kunnen maken.”
MANAGER PUBLIEK
HERMANNUS STEGEMAN
“De Processpecialisten zijn sterk op de inhoud van processen. Zij kunnen goed van buiten naar binnen kijken. ”
COO MEDUX
BAS ALBERTS
“De Processpecialist richtte zich op alle relevante aspecten van de verandering; hij beheerste de hele scope.”
ADVISEUR DIENSTVERLENING SCD
MICHIEL VRIJHOF
Dankzij de Prosci-methodiek de grootste valkuilen van het implementeren van een zaaksysteem omzeilen.
GEMEENTE LEEUWARDEN
JELDA VENINGA EN ALBERT VAN HOLTHOON
“Onze collega’s vertellen spontaan dat ze positief zijn over de verandering of dat hun werk leuker is geworden.”
DIRECTEUR DIENSTVERLENING DRECHTSTEDEN
ELO DE MUL
KLANTWAARDE VOOROP
Het Mechanisch hoofd van dadaïst Raoul Hausmann laat zien dat argeloos vertrouwen op verkeerde indicatoren, de mens een hersenloze robot maakt. De Processpecialisten geloven juist in werken vanuit het ‘waarom’. Een gezamenlijke ambitie verbindt mensen, geeft werkplezier en leidt tot de beste resultaten.
Zo kan uw organisatie continu inspelen op veranderende behoeften van uw klanten en constant van waarde blijven.
LEES OOK
“Het is een beleving met stresselementen” De Wet open overheid bezorgt gemeenten hoofdbrekens. Invoering
“Een majeure operatie: het in samenhang met elkaar actualiseren van processen in de keten” In het kader
Het cluster Jeugdwerk in de gemeente Tholen ging bijna kopje onder aan structurele wachtlijstproblematiek.
Vincent Damen en Jeroen Stam zijn partners bij De Processpecialisten. Met enige regelmaat wisselen ze
Continu verbeteren is voor veel woningcorporaties een permanent streven en procesgericht werken is daarbij