Home » Robotic Process Automation (RPA)

Sneller, slimmer en klantgerichter uitvoeren van processen! Al een tijd is RPA een buzzwoord in veel organisaties: haal de robot uit de mens. Of het nu gaat om de ‘postkamer’ of het afhandelen van facturen of standaardvragen bij het klant contact centrum, RPA biedt de mogelijkheid dit type activiteiten uit de mens te halen en te automatiseren. Wij noemen RPA ook wel de slimme Digitale Assistent, want de mens blijft centraal staan in processen.

“RPA is de manier om repeterende administratieve handelingen 24/7 snel en foutloos uit te voeren. Zo houden medewerkers meer tijd over voor persoonlijke interactie met klanten, het afhandelen van complexere klantvragen en innovatie.” 

KLINKT GOED, MAAR WAT IS RPA IN ESSENTIE?

RPA is een softwareoplossing die het handmatig verwerken van informatie in verschillende systemen overbodig maakt. Voorbeelden hiervan zijn: digitaal scannen van poststukken, inlezen en distribueren naar emailpostvakken of het via een chatbot uitvragen van een klantwens en direct geven van een antwoord. De RPA software oplossing wordt gebouwd door in regels aan te geven wat er in een bepaalde situatie moet gebeuren. Door te koppelen met bestaande systemen, bijvoorbeeld een financieel administratie systeem, kunnen in dit geval facturen die aan bepaalde voorwaarden voldoen automatisch worden geboekt zonder menselijke tussenkomst. Als RPA goed wordt toegepast, wordt de robot uit de mens gehaald.

Is RPA niet heel erg kostbaar en ingewikkeld?

Of RPA kostbaar is, hangt af van de business case. Wat is het te behalen doel? Het hangt dus af van welke waarde je met RPA wilt creëren. Om die reden zit in onze aanpak een RPA kansenscan: welke processen en activiteiten bieden het meeste potentieel voor een RPA oplossing? Beoordelen hoe ingewikkeld een oplossing wordt, is onderdeel van de RPA kansenscan.

De RPA voordelen driehoek:

Onze aanpak

De Processpecialisten zien RPA als een hulpmiddel bij het verhogen van waarde voor de klant. We kijken altijd of RPA de beste oplossing is of dat andere verbeteringen meer waarde toevoegen.

We maken gebruik van een gestandaardiseerd en beproefd stappenplan. Hierdoor is altijd helder waar we staan en welke stappen nog gezet moeten worden.

RPA Verandermanagement

We zeiden het al: de mens staat centraal in het proces en om die reden besteden we ruim aandacht aan de menskant van de verandering. RPA neemt geen volledige functie over, maar het neemt wel taken uit handen. Om deze verandering voor medewerkers goed te begeleiden maken we gebruik van het PROSCI ADKAR model. Wij geloven dat de implementatie van een RPA robot enkel succesvol kan zijn wanneer medewerkers goed begeleid worden in de verandering.

Wanneer worden wij gebeld?

  • Voor het bepalen van het RPA-potentieel van processen;
  • Behoefte aan snelheid met het automatiseren van processen;
  • Begeleiding van het verandertraject voor medewerkers en organisatie;
  • Voor een hands-on training op het gebied van RPA;
  • Leveren van kennis en sparringpartner voor de organisatie.

In een vogelvlucht weten wat RPA is? Bekijk dan onze animatie!

Meer weten over dit onderwerp?

  • Linken naar het pamflet + webinar

Onze Blijmakers:

  • We kijken naast RPA ook naar andere mogelijke procesverbeteringen
  • We verbinden de menskant van verandering aan de technische mogelijkheden
  • We zetten onze jarenlange ervaring in voor procesinnovatie
  • We zijn van ‘voor doen, samen doen en zelf doen’